zondag 18 januari 2015
Groei
Gedurende mijn opleiding heb ik bij mezelf een muzische evolutie vastgesteld. Vooral de muzische module van fase 3 heeft mij inspiratie en motivatie gegeven om met de kinderen in mijn klas (school) aan de slag te gaan. Zo wist ik al langer wat de 5 muzische fasen zijn, maar ik werd me tijdens onze workshop pas echt bewust van de nood om kinderen de nodige bouwstenen aan te reiken en ze hiermee te laten experimenteren. Kinderen hebben middelen nodig om iets te kunnen opbouwen.
Persoonlijk heb ik mij meer opengezet naar muzische prikkels uit mijn omgeving. Mijn inspiratiehoek vorig jaar kwam tot stand door gericht op zoek te gaan naar muzische prikkels, terwijl mijn inspiratie nu vooral komt uit dagdagelijkse momenten die mij op een bepaalde manier geïnspireerd hebben. Zo merk ik ook dat het makkelijker wordt om een boeiende les neer te zetten. Als je kan inspelen op iets waar de kinderen mee in aanraking kwamen zijn ze nieuwsgieriger en gemotiveerder. Ik ga tijdens de stage die voor me ligt proberen zo te werk te gaan. Me ook afvragen wat me zelf zou boeien als ik de les zelf zou krijgen.
Enkele topics waar ik al op lette en zeker verder op ga letten (omdat ik merkte dat dit weldegelijk vruchten afwerpt):
Ik wil kinderen een ruim aanbod en open opdracht geven zodat ze zelf kunnen experimenteren, maar waak er voor dat de opdracht wel grenzen kent waarbinnen kinderen op verkenning kunnen gaan. Een te ruime opdracht zorgt er soms voor dat kinderen blokkeren. Wat ik zeer belangrijk vind is dat er een gemoedelijke sfeer in de klas hangt waar elk kind zich veilig voelt, niks is fout (wel plaats voor opbouwende feedback). Als leerkracht kan je hier zeker al op inspelen door jezelf niet boven, maar tussen de leerlingen te plaatsen. Doe gerust mee met je enthousiaste bende!
Nu het muzische deel van de opleiding voorbij is, vind ik van mezelf dat ik geëvolueerd ben en dat ik in staat ben om in mijn klas een goede muzische les te geven of om een muzisch project te realiseren in een groep.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.