woensdag 14 januari 2015

Voorbereidingsdag



Le moment suprême!
Wat staat er ons te wachten tijdens DE activiteit van Dworp?! Het werd nu allemaal duidelijk.


Na het verdelen van de groepen kwam de opdracht van onze groep als volgt naar voor:
Bezorg de kinderen van de bovenbouw van de lagere school Sint-Victor een onvergetelijke, muzische dag!


Uitwerken workshops


Brainstormen in een groep van 12, het is geen evidentie. Gelukkig hadden we een notulist die zorgde voor wat structuur in onze gezamenlijke hersenkronkels. Al snel hadden we voor de verschillende deeldomeinen de grote lijnen uitgezet en konden we in onze kleinere groepen aan de slag.


Hersenkronkels uitwisselen
Met ons drie werkten we rond de inspiratie die we kregen uit de workshop drama van Stefan Van Guyse. Er werd vanuit onze coördinatiegroep doorgegeven dat we rond de toekomst moesten werken. (Dus niet rond migratie)
Als sfeerschepping maken we gebruik van een koffer waaruit de leerlingen verschillende materialen moeten halen die dan nodig zijn voor de volgende opdracht.
We willen de kinderen eerst kennis laten maken met verschillende gevoelens. Vervolgens zich laten inleven in een situatie (van de toekomst), plaats (van de toekomst) en tot slot een verplicht woord (van de toekomst) wouden meegeven. Als feedback hierop kregen we te horen dat het niet logisch is eerst met gevoelens te werken om daar nadien niet op verder te bouwen, wat bij nader inzien inderdaad niet logisch is. Kleine aanpassing maken; de leerlingen zullen een situatie spelen, maar met een opgelegd gevoel. Als slot wordt dan verwacht dat de kinderen een kort stukje spelen met een situatie, gevoel en een verplicht woord: aan de toeschouwers te achterhalen wat er gebeurde, welk gevoel typeerde (en of dit een gevoel was dat klopte bij de situatie) en uiteraard welk woord de leerlingen moesten verstoppen in hun tekst.


Als verdieping willen we werken rond silly walks. Om de link te leggen met de eerste sessie gebruiken we opnieuw de kaartjes. Nu is het de bedoeling zich in te leven in een bepaald personage van de toekomst. Vervolgens kijken we naar het filmpje van de Silly Walks en bedenken we allemaal onze persoonlijke silly walk. Nadien krijgen de leerlingen opnieuw een personage waarbij ze een gek loopje moeten bedenken. Als toonmomenten landen we met ons ruimteschip op de planeet van de toekomst en stappen we allemaal uit dat schip op een manier die de mensen in de toekomst misschien zouden gebruiken. Eerst kijken we verbaasd over de rand van ons schip om vervolgens uit te stappen.


Muzische tocht
Koffertje vol!


Tijd voor een ontspannende muzische activiteit en om het brein wat frisse buitenlucht te gunnen!


Deze muzische zoektocht vind ik een leuk opzet om kinderen op een andere manier muzisch te laten zijn. Het zijn leuke, ingeklede opdrachten die niet doen vermoeden dat je met muzische vormingen bezig bent. Ook ik heb hier vooral van genoten. Even lachen en gekheden bedenken, het hoort er zeker bij!


Dansen & swingen!


Dansen met Brecht
"FAN-TAS-TISCH!" - Een ander woord heb ik niet voor deze avondactiviteit.


Het enthousiasme van de leraar, de geweldige muziek en een dansje placeren... De perfecte combinatie voor een geslaagde, stoom aflatende dagafsluiter!




Een vermoeiende, maar des al niet te min leuke dag!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.