dinsdag 13 januari 2015

Startdag

Busje komt zo..



Mits een kleine vertraging (bedankt wegenwerken Sint-Niklaas...) kwamen we aan in Dworp. Geen tijd te verliezen, onmiddellijk startten we met onze eerste keuzesessie.



Muziek!


Aan de slag met boomwhackers
Ik ging van start met een sessie muziek waarbij ik aangenaam verrast was dat we zelf konden kiezen wat we wouden doen. De boomwhackers spraken me erg aan, het partituur volgen op www.muziekinschool.net kan goed worden opgebouwd in de klas (in stukjes, traag, snel...). Ik zou mij graag zo een set aanschaffen om mee aan de slag te gaan in de klas. Dit materiaal kan makkelijk ingezet worden als tussendoortje en geeft een goede ondersteuning tijdens een les muziek creëren.


Akkoorden leren spelen op de gitaar vond ik boeiend, hoe je met 2 akkoorden bijna een lied kan begeleiden, daar stond ik versteld van. Ik ben al lang geïnteresseerd in het bespelen van een instrument en droom er al lange tijd van dit zelf te kunnen. Tijdens mijn eerste opleidingsjaar was het de bedoeling de eerste noot van een lied te kunnen aangeven, hiervoor beplakte ik mijn minikeyboard met de juiste noten op de toetsen, vervolgens probeerde ik volledige liedjes te spelen op deze manier. (Ik beken dat dit geen prachtstukken waren.) Ik wil mezelf graag beloven om na de opleiding te oefenen voor het spelen van akkoorden op de piano of gitaar.


Vertellen!


Wat me vooral bijgebleven is van deze sessie is het verschillen tussen een verhaal heel lang vertellen en erg kort. Uiteraard weet iedereen dat een verhaal zonder details saai is en dat een verhaal met teveel kronkels niet boeit. Maar de verschillende duurtijden gebruiken voor eenzelfde verhaal heeft mij laten ervaren hoe groot de verschillen zijn. Omdat ik zelf graag leerlingen overtuig met een verhaal ga ik hier zeker op proberen letten als ik volgende keer een verhaal vertel. Je moet niet letterlijk het verhaal uit een methode of dergelijke kopiëren, je kan hier steeds een eigen toets aan geven. Het tekenen van het verhaal in zand lijkt mij vooral voor de jongere leerjaren een handig en muzisch hulpmiddeltje om een verhaal vast te zetten. 


Marina, Marina, Marinaaaaaaaa


Als namiddagactiviteit verkoos ik de film Marina. Deze film heeft mij muzisch niet zo geïnspireerd, maar deed me voor de tweede keer versteld staan van de manier waarop de mijnwerkers behandeld werden in ons land. Ook dat vind ik een mooie meerwaarde.


Muzoquiz


"Oh help! Testen van mijn muzische kennis..." Ja dat is wat ik onmiddellijk dacht. Krachten bundelen dan maar en koppen bij elkaar! En ja hoor, het resultaat was niet om ons over te schamen.
Deze quiz lijkt me zeer leuk om tijdens een openluchtklasse als avondactiviteit in te zetten.


Een geslaagde en leerrijke dag met de nodige muzische ontspanningen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.